0411 85 205
Vasa 1628 / Bloomy Ideas
Design för 300 år gammal sprit
På 60-talet bärgades regalskeppet Vasa som sjunkit på sin jungfrufärd år 1628. Med skeppet bärgades också världens äldsta spritfynd: ett brännvin med tydliga toner av anis. Idag, drygt 60 år senare, går en replika av brännvinet att köpa för den som är nyfiken. Uppgiften att förpacka drycken fick formgivare Holger Thorsin hos Bloomy ideas.
Hur designar man en etikett som gör 300 år av historia rättvisa?
- Man skjuter brett. Tidsanknytningen var given och vi hade flera relevanta epoker att hämta inspiration ifrån. Såklart 1600-tal, 1960-tal och så nutid. Vi valde att plocka godbitarna. Jag och mitt team lekte också med idén om att efterlikna den kvadratiska tennflaskan som spriten hittades i, men det blev inte hållbart om vi skulle göra något som gick att producera i större upplaga. En del av uppdraget var ju att så många som möjligt skulle få smaka på 1600-talsspriten.
Vad ville du att den här etiketten skulle kommunicera?
- Lite historiens vingslag. Och det är en historia i sig faktiskt! I min research besökte jag Kungliga biblioteket och fick hjälp att plocka fram en marmorering som var representativ för tekniken man använde på 1600-talet. Marmorering var senaste modet i Europa då. Så vi bestämde oss för att marmorera etiketten och addera ett lager av guld. När vi sen tog en bild där en tidigare chef från Vasamuseet håller i originalflaskan och den nya samtidigt, jag överdriver inte: pappret i den nya etiketten blev till slut kusligt lik originalet.
Vilka krav ställde din design på trycket?
- Jag behövde en premiumkänsla. Och att tryckeriet kunde hantera den prägling och foliering jag hade designat för. Så jag åkte ner till PG etikett, var med på ett intag, utvärderade provtryck och fick ett väldigt bra bemötande.
Hur gick det med marmoreringen?
- Jodå. Vi hamnade i en liten utmaning kring guldmarmoreringen, ifall den skulle behöva vektoriseras och förenklas. Men jag stod på mig. Jag hade tydligen designat något som PG aldrig tryckt förut, men de var beredda att testa. Marmoreringen funkade och ingen förenkling behövdes.
Smakar drycken som etiketten ser ut?
- Det tycker jag absolut. Jag har ju dessutom doftat på originalspriten från 1628 och tycker att både dryck och förpackning hamnat precis där vi ville.
Vasa 1628
Att återskapa drycken från 1628 har varit ett sex år långt projekt för Bloomy ideas som varit drivande. Projektet har samarbetat med stiftelsen Vasa Rediviva, Vasamuseets chefer, kemisten Daniel Borg och Norrtelje Brenneri.